Penawar Buat Si Bujang

Posted: October 1, 2009 in Macam-macam Ada..

LS020590

Bila nak kawin???

Di sini orang bertanya

Di sana orang menyoal

Tak kira teman mahu kenalan

Asyik-asyik itu je yang jadi bualan

Begitulah nasib orang bujang

Tak kira lelaki mahupun perempuan

Bila nak kawin???

Keluarga pun dah mula risau

Si teruna, emak bimbang jadi bujang terlajak

Si dara, ayah takut bergelar andalusia

Bila nak kawin???

Jiran turut sama menumpang tanya

Bila dijawab jodoh belum ada

Kata mereka, kita kenalah usaha

Mandi bunga salah satu caranya

Tak pun mandi ais boleh dicuba (he..he..ni cadangan pelik kawan saya)

Bila nak kawin???

Aduuuhh…aku disoal lagi

Kawin??? Nak kawin dengan sapa?

Calon pun takde.

Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya

Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata

(aku ambil tunang @ suami kau, baru padan muka)

Bila nak kawin???

Akan ku kawin jam-jam ni juga ( haa…haa… haa)

Andai memilih suami semudah bershopping di pasar malam

Atau semudah membeli VCD cetak rompak

Atau sesenang memakan twisties..(yummyyyy y)

Bila nak kawin???

Aaahhh….sungguh aku bosan

Banyak yang lain boleh jadi persoalan

Kenapa asyik itu yang dihadapkan

Apa kita nak heran

Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan.

Bila nak kawin???

Pada yang masih bujang

Biarkanlah mereka terus bertanya

Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)

Kalau ada jodoh, Insya-Allah takkan ke mana.

Bila nak kawin???

Pada yang asyik menanya

Usah dirisaukan jodoh orang

Jaga masjid sendiri agar tidak goyang

Lain orang lain rezekinya

Syukurlah dengan apa yang kita ada.

MORAL OF THE STORY : DONT ASK!

Comments
  1. qaseh_fara says:

    btol2..dont ask about married again…
    kalo dh ade calon,skrg jgk srh die dtg meminang..iye x?
    skrg bkn mcm dl2…
    skrg sumenya nk concentrate kt kerjaya(walaupn setakat kontrak n sambilan..huhu)
    mmg btol..lelaki perlukan perempuan..
    begitu jgk perempuan perlukan lelaki dlm hdup mereka..
    igt sng ke nk kawin ni….
    kalo setakat duit dlm bank rm1000…jgn berangnla nk kwin….(alamak diriku sendiri yg terkena..huhu)
    so sblm nk kwin tu..bkn setakat kena fkrkn calonnye…
    kenala fkrkn budget kwin…budget lps kwin..budget lps dpt anak…budget nk bl pampers,susu…belanja rmh lg…dan mcm2 lgla bugetnye….(naik tension bl fkr psl duit)
    so,renung-renungkn…
    dan selamat beramal..(uppss..terlebih sudah)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s